Effectief rekenonderwijs op de basisschool

Doelstelling: Verbeteren van het rekenonderwijs door het versterken van de didactische vaardigheden van leerkrachten, met focus op instructie, herhaling en toepassing.

About Image

Effectief rekenonderwijs sluit aan bij wetenschappelijk onderbouwde inzichten uit de cognitieve psychologie over hoe kinderen leren rekenen. Het richt zich op het systematisch opbouwen van kennis en rekenvaardigheden door middel van doelgerichte instructie. Met aandacht voor niveauverschillen, automatiseren en het toepassen van rekenkennis in verhaal- en contextsommen zorgt deze aanpak voor stevig rekenonderwijs voor alle leerlingen.

Als gecertificeerd trainer verzorg ik nascholings- en implementatietrajecten door het hele land. Voor een blijvend effect en een sterke verbinding met de dagelijkse praktijk in de klas kun je de teamscholing aanvullen met lesobservaties en feedbackgesprekken.

Teamscholing 1

Visie op rekenonderwijs: realistisch versus traditioneel

  • Ik kan omschrijven wat de verschillen zijn tussen realistisch en traditioneel rekenen
  • Ik kan op basis daarvan mijn eigen didactische visie verwoorden en onderbouwen

Teamscholing 2

Effectief rekenonderwijs in de klas

  • Ik kan beschrijven hoe een effectieve rekenles eruitziet

Teamscholing 3

Omgaan met verschillen: zwakke en sterke rekenaars

  • Ik kan het omgaan met verschillen organiseren binnen een rekenles
    * Let op: deze teamscholing komt inhoudelijk grotendeels overeen met de teamscholing EDI-Omgaan met verschillen

Teamscholing 4

Het belang van automatiseren

  • Ik kan beschrijven wat het het belang is van geautomatiseerde rekenkennis
  • Ik beschik over kennis om dit effectief vorm te geven in de rekenles

Teamscholing 5

Context- en verhaalsommen

  • Ik kan context- en verhaalsommen onderwijzen

Teamscholing 6

Effectief rekenonderwijs in de school

  • Ik kan omschrijven hoe ik effectief leiding geef aan het verbeteren van de rekenlessen binnen mijn eigen school