Als interim-directeur breng ik rust, richting en resultaat. Mijn leiderschap is zichtbaar, verbindend en doelgericht – met onderwijskwaliteit als belangrijkste focus. Hierbij werk ik aan een professionele cultuur waarin teams eigenaarschap tonen en structureel samenwerken aan verbetering.
Sinds 2008 heb ik succesvol leidinggegeven aan uiteenlopende verandertrajecten in het primair onderwijs. Voor voorbeelden en referenties verwijs ik graag naar mijn portfolio hieronder.
Een multiculturele school in de wijk Bos en Lommer. Opdracht: Maak een analyse van de huidige kwaliteit van de school en formuleer op basis daarvan een gedragen plan van aanpak, dat helpt de kwaliteit te verbeteren. Bij deze school bleek de kwaliteit dusdanig verzwakt dat door het bestuur besloten is de school te sluiten. Daarmee werd de nieuwe opdracht het begeleiden van de school bij sluiting.
Ingezet als interim directeur-bestuurder bij deze zogenaamde ‘éénpitter’. Opdracht: Begeleid de school in de scheiding van bestuur en toezicht. Verbeter de kwaliteitszorg en het planmatig werken aan verbeteringen. Verbeter de didactische vaardigheden en de afstemmingsvaardigheden van de leerkrachten. Implementeer de professionele leergemeenschap als leidende cultuur in de school.
Een multiculturele school in de Schilderswijk. Opdracht: Behoed de school voor sluiting. Verbeter het onveilige en onrustige pedagogisch klimaat. Verbeter de kwaliteitszorg en het planmatig werken aan verbeteringen. Verbeter de didactische vaardigheden en de afstemmings-vaardigheden van de leerkrachten. Zorg dat het probleem van het lerarentekort adequaat wordt opgelost en formuleer met het team een nieuwe visie voor de toekomst. Verbind het team weer met elkaar en implementeer een cultuur van samenwerking en onderling vertrouwen.
Een multiculturele school in de wijk Bouwlust. Opdracht: Verbeter de kwaliteitszorg en de aansturing daarvan. Implementeer de professionele leergemeenschap als leidende cultuur in de school. Verbeter de didactische vaardigheden van leerkrachten, waaronder het activeren van leerlingen. Verbeter de afstemming van het onderwijs op de onderwijs- en ontwikkelbehoeften van de leerlingen. Implementeer een beredeneerd aanbod in de onderbouw. Stimuleer een ambitieus opbrengstgericht leerklimaat.
Een als zwak gewaardeerde multiculturele school. Opdracht: help de school zich voor te bereiden op het aanstaande inspectiebezoek, ondersteun hierbij de directeur en de Intern begeleider en zorg dat het inspectiebezoek met een positief gevolg wordt afgerond. Deze school werd al door Philippe begeleid gedurende het lopende schooljaar. In deze laatste fase werd versteviging op directieniveau verlangd. Het inspectiebezoek werd zeer positief afgerond.
Een als ‘zeer zwak’ gewaardeerde school. Opdracht: Schrijf een verbeterplan dat ertoe leidt dat de kwaliteit van de school weer met een basisarrangement gewaardeerd gaat worden. Doe dit in samenspraak met team, medezeggenschapsraad en bestuur. Voer hiermee een verbeterslag uit met een gerichte focus op het verhogen van de leerresultaten voor de vakken taal, lezen en rekenen. Daarnaast op de verbetering van de deelgebieden Opbrengstgericht werken, Didactisch handelen, Afstemming, Leerlingenzorg en Woordenschatonderwijs. Verbeter de kwaliteitszorg als geheel met extra aandacht voor de ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap. Het uitvoeren en overdragen van een intern kwaliteitsonderzoek bracht de inspecteur ertoe het onderzoek naar kwaliteitsverbetering een half jaar eerder uit te voeren dan gepland. Het verbetertraject werd succesvol afgerond met een basisarrangement ‘met overtuiging’ (aldus de inspecteur), waarbij speciale complimenten werden gegeven voor de wijze waarop gewerkt werd aan de ontwikkelingen van de school als professionele leergemeenschap.
Opdracht: Bewaak de rust in de school. Voer de begroting, de formatie en het taakbeleid opnieuw uit. Breng orde aan in de financiële administratie van de school. Zorg dat er volgens een sluitende begroting gewerkt wordt. Verbeter de fysieke arbeidsomstandigheden voor het team, onder andere door orde te scheppen in de inrichting van het gebouw. Verbeter de leerling-administratie. Zorg dat de uitval door ziekte van collega’s wordt verminderd. Schrijf een SMART opgesteld jaarplan en voer het uit. Betrek het team in dit proces. Verbeter de kwaliteitszorg van de school. Schrijf een schoolplan voor de komende 4 jaren en betrek hier het team en de MR in hoge mate bij, zodat het schoolplan kan rekenen op draagvlak. Verbeter de leerlingenzorg, onder andere door implementatie van het handelingsgericht werken met groepsplannen volgens de 1-zorgroute. Houd hierbij een gerichte focus op het verhogen van de tussen- en eindresultaten. Zet het eerder opgestarte implementatietraject op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling door.
Opdracht: Bewaak de rust in school. Maak een analyse van de kwaliteiten van de school, inclusief van de competenties van de adjunct directeur. Zet de analyse om in een plan van aanpak en voer dit plan uit. Schrijf een schoolplan voor de komende 4 jaren en betrek hier het team in hoge mate bij, zodat het schoolplan kan rekenen op draagvlak. Schrijf een SMART opgesteld jaarplan en betrek het team in dit proces.
Opdracht: Bewaak de rust in school. Voer het lopende jaarplan verder uit. Rond het schrijven van het schoolplan en andere relevante schooldocumenten af. Stel een helder taakbeleid op. Schrijf een SMART opgesteld jaarplan en betrek het team in dit proces. Creëer een goede startsituatie voor de nieuw aan te stellen directeur.
Opdracht: Evalueer het lopende jaarplan, stel het eventueel bij en voer het uit. Maak een nieuw plan met een gerichte focus op het verhogen van de leerresultaten (opbrengstgericht werken) en voer dat plan uit. Implementeer het werken met groepsplannen, en verbeter de didactische kwaliteiten van de leerkrachten.
Een als ‘zwak’ gewaardeerde school. Opdracht: Zorg dat de school binnen een periode van 1 jaar niet meer als zwak wordt beoordeeld. Voer een verbeterslag uit met een gerichte focus op het verhogen van de tussen- en eindresultaten. Voer daarnaast verbetering uit op de deelgebieden ‘kwaliteitszorg’, ‘afstemming bij instructie en verwerking’, en ‘leerlingenzorg’. Coach de aanwezige directeur en de nieuwe adjunctdirecteur in het zelfstandig aansturen van de eigen scho
Een zogenaamde ‘éénpitter’ met een ouderbestuur. Opdracht: Evalueer het lopende jaarplan, stel het opnieuw, maar SMART geformuleerd, op en voer het uit. Evalueer het huidige zorgplan en breng hierin, alsmede in de leerlingenzorg zelf, verbeteringen aan. Stel een meerjaren-investeringsbegroting op. Stel de schoolgids, het formatieplan, het scholingsplan en het taakbeleid opnieuw op. Stel een helder en gedragen kwaliteitsbeleid op, waarvan de monitoring door het bestuur een onderdeel vormt.
Opdracht: Maak een analyse van de kwaliteitszorg, de opbrengsten, het onderwijs in het algemeen, het Tom-concept, de professionele leergemeenschap en samenwerking en communicatie. Zet de analyse om in een plan van aanpak, met als doel de school ‘in beweging’ te brengen en voer dit plan uit. Schrijf een jaarplan dat zich richt op het doorzetten van deze ontwikkelingen.
Een als ‘zeer zwak’ gewaardeerde multiculturele school. Opdracht: Zorg dat de school binnen een periode van twee jaar niet meer als zeer zwak wordt beoordeeld. Voer een verbeterslag uit met een gerichte focus op het verhogen van de leerresultaten voor de vakken taal, lezen en rekenen. Daarnaast op de verbetering van de deelgebieden ‘kwaliteitszorg’, ‘afstemming bij instructie en verwerking’, ‘leerlingenzorg’, ‘zaakvakken’, ‘competentiemanagement’ en ‘contacten met ouders’.
Opdracht: Zorg dat het inspectiebezoek positief wordt afgerond. Maak een analyse van de leerresultaten en de kwaliteitszorg. Zet de analyse om in een plan van aanpak. Betrek hierbij het team zodat het plan kan rekenen op draagvlak.